رژیم کتوژنیک وزن بیمارانی که در نوبت جراحی کاهش وزن هستند را کاهش می دهد

12 مارس 2018 - تبعیت از یک رژیم غذایی کتوژنیک به مدت چهارهفته، باعث کاهش وزن و بهبود کمبود مواد ریزمغذی در بیماران چاقی که برای جراحی کاهش وزن برنامه ریزی کرده اند، گردید.
دانشمندان ایمنی و موفقیت این رژیم غذایی کتوژنیک را در 27 بیمار چاق بررسی کردند. رژیم های کتوژنیک که عموما مصرف کربوهیدرات را تا حدود 30 گرم در روز محدود می کنند، در کاهش قند خون و کاهش وزن بسیار موثرند.بنابراین، محققان در چندین تحقیق اخیر در مورد اثربخشی آنها در درمان دیابت نوع 2 و بهبود جنبه های دیگر سلامت متابولیک، تمرکز کرده اند.
همه ی شرکت کنندگان در این تحقیق در نوبت انجام عمل جراحی باریاتریک بودند. معمولا قبل از عمل جراحی کاهش وزن، برای این افراد مداخلات تغذیه ای، بمنظور کاهش سایز کبد و بهبود سلامت این ارگان طراحی می شود تا خطر عوارض ناشی از جراحی کاهش یابد.
یک رژیم غذایی کم چرب و کم کالری بعنوان رژیم غذایی استاندارد قبل از عمل جراحی، به این افراد داده می شود. این رژیم ممکن است شامل مقادیر کمی از همه ی انواع غذاها یا فقط سوپ ها و شیکهای جایگزین باشد.
محققان با هدف بررسی تاثیر رژیم غذاییکتوژنیک در کاهش وزن بدن و اندازه کبد و رفع کمبودهای تغذیه ای بیماران، این تحقیق را اجرا کردند.
آنها از همه شرکت کنندگان در خواست نمودند که از یک رژیم غذایی کتوژنیک غنی شده با ریزمغذی ها (KMED) به مدت چهار هفته قبل از عمل تبعیت کنند.تیم تحقیقاتی متشکل از محققان ایتالیایی و فرانسوی، قبل و بعد از آزمایش، شاخص های سلامت شرکت کنندگان از جمله وزن بدن، شاخص توده بدنی، اندازه کبد (حجم لوب کبدی سمت چپ)، وضعیت ریزمغذی ها و الگوهای متابولیکی را کنترل کردند.
محققان اعلام نمودند که کاهش وزن و کاهش سایز کبد، "بسیار قابل توجه" بوده وهمچنین وضعیت ریزمغذیها در بدن شرکت کنندگان بهبود یافته است.
بر اساس پاسخ به پرسشنامه هایی که میزان پذیرش رژیم غذایی و اثرات جانبی آن را اندازه گیری می کردند، مشخص گردید که میزان پذیرش و تبعیت از این رژیم غذایی بالا بوده و هیچ عوارض جانبی نامطلوبی توسط بیماران گزارش نشده است.
در حالی که این تحقیق فقط یک مطالعه آزمایشی آینده نگر بود، نتایج قابل توجه آن نشان می دهد که یک رژیم غذایی کتوژنیک می تواند جایگزین موثری برای مداخلات تغذیه ای بسیار کم چرب و کم کالری استاندارد قبل از عمل جراحی باریاتریک باشد.این مطالعه در مجله Obesity Surgery منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/ketogenic-diet-reduces-body-weight-in-patients-scheduled-for-weight-loss-surgery-96315928.html